In het hart van Nijmegen ligt de prachtige Stevenskerk. Deze…
“WO2 in 100 foto’s’’ landelijke expositie & reizende expo’s in opdracht van NIOD, Amsterdam.
Ars Longa ontwerpt en realiseert alle “pop-up” exposities: “WO2 in 50 foto’s” die in april, de maand van de vrijheid, door de provincies gaan reizen. We ontwerpen ook de landelijke versie: “WO2 in 100 foto’s”. Deze is vanaf 30 maart te zien in de entreehal van het Tweede Kamer in Den Haag. Het NOS journaal zendt de openingsbeelden live uit.
Nederland kiest de meest aansprekende foto’s van de Tweede wereldoorlog.
De bijbehorende campagnes worden door NIOD ontwikkeld in opdracht van Platvorm WO2. Provinciale werkgroepen gingen op zoek naar de 50 meest aansprekende foto’s uit de provincie. Er is onderzoek gedaan in talloze archieven en veel particulieren hebben beeldmateriaal aangedragen. Ook het Nederlandse publiek heeft online en tijdens de slotbijeenkomst foto’s gekozen met een zo groot mogelijke zeggingskracht. De zoektocht heeft een verrassend overzicht en veel bijzondere vondsten van nooit eerder getoonde foto’s opgeleverd, waaronder nog onbekende beelden van Nederlands-Indië, Suriname en de Antillen. Alle foto’s, uit archieven of privébezit, sluiten aan bij belangrijke thema’s: Militaire strijd & Bevrijding, Vervolging & Uitsluiting Joden en andersdenkenden, Collaboratie & Aanpassing, Verzet & Repressie en Dagelijks leven. Per provincie is een “visuele canon” samengesteld van de 50 meest iconische foto’s per categorie.
Reizende ‘Pop up’ expositie: “WO2 in 50 foto’s”.
In april, de maand van de Vrijheid, reist in elke provincie de regionale keuze van 50 foto’s in een pop-up expositie rond. Deze provinciale “canons” van elke provincie zijn voorzien van bijzondere regionale foto’s met compacte teksten. Ze gaan een jaar lang op tournee een jaar lang langs verschillende plekken in de provincie.
Landelijke expositie “WO2 in 100 foto’s”.
De regionale selecties vormen het bestand voor de te selecteren 100 beelden, waarmee de landelijke expositie in maart wordt samengesteld. Deze landelijke expositie; “WO 2 in 100 foto’s” is te bezoeken in de entreehal van de Tweede Kamer.
Campagne plan.
Publieksparticipatie maakt mogelijk dat de landelijke expositie: WO 2 in 100 foto’s, een afspiegeling is van de manier waarop de Nederlandse samenleving in deze tijd betekenis geeft aan de periode van de 2e WO. Op de nationale website blijft elke provinciale “canon” zichtbaar. Er is veel aandacht voor landelijke promotie en voorlichting, zodat de provinciale activiteiten ook bekend zijn bij de nationale media. Onder meer door een verbinding te leggen met bekende Nederlanders en samen te werken met regionale omroepen en bladen.
Ontwerp “Pop-up” exposities en imposante landelijke expositie.
Ars Longa ontwerpt handzame, lichtgewicht tentoonstellingen. Ze reizen een jaar lang in elke provincie. Deze ‘pop-up’ exposities zijn gemakkelijk op te slaan, flexibel op en af te bouwen of te verplaatsen. We ontwerpen ook de monumentale uitgebreidere versie. Deze vormt de “eyecatcher” voor het project in het Tweede Kamergebouw. Ook logistiek gezien is dit project een uitdagende klus, gezien de enorme bestanden met beelden die in zeer korte tijd verwerkt worden en de vele exposities die, onder hoge tijdsdruk, gelijktijdig beschikbaar moeten zijn.